Monday 1 June 2015

PULUT PAGI KELANTAN


Pulut pagi ni merupakan salah satu feveret saya.Malahan anak2 juga suka...selalunya pulut pagi ni orang makan time sarapan....tapi kalau nak makan tak ikut time pun tak pe....kalau dulu mak saya akan buat dua jenis pulut tuk sarapan..satu pulut kosong bersama ikan kering dan satu lagi pulut pagi nih...sebab saya akan merajuk kalau tak de pulut pagi nih....sebab ape...saya suka makan pulut yang manis...yang makan ngan ikan kering ni tak jeling dahh....tapi bila umur dah meningkat...maklumlah dan masuk 4 series ni....rasa suka plak makan pulut ikan kering nih....selalunya hubby akan beli jer pulut pagi ni untuk bekpes...senang kerja...sayapun dah banyak kali cuba buat pulut pagi ni...tapi asyik tak menjadi jer....sebab resipinya main agak2 jer....akhirnya jadi hidangan cik tong ..huhuhu.....lepas tu terus terpadam mood nak buat pulut pagi ni lagi.....namun tetiba jer ada mood untuk buat pulut pagi ni ....sebab saya rasa saya dah jumpa resipi yang pada naluri saya ni tepat...dan sememangnya ramalanku benar belaka....kerana pulut pagi yang saya buat menjadi dengan jayanya.....anak2 siap puji lagi...lembut,manisnya sedang elok...pendek kata memang sengih sampai ke telinga la.....disini saya nak ucapkan berbanyak terima kasih pada tuan punya resipi iaitu cikguwan/duniacikguwan.blogspot atas perkongsian resipi yang mebeles ni... sudah lama saya tercari-cari resipi pulut pagi  yang menepati selera saya...akhirnya bertemu jua....terima kasih sekali lagi ye..izinkan pula saya share disini ye..




PULUT PAGI KELANTAN
Sumber:cikguwan/dunia cikguwan.blogspot
Olahan rasa:MamaMia Kitchen




Bahan-bahan:

600 gm beras pulut-saya guna 500gm
1 cawan air
1 ketul gula melaka-saya guna 3 ketul
1 senduk kecil gula
1 sudu besar air kapur
1 helai daun pandan
Sedikit pewarna coklat
1/2 cawan beras pulut disangrai- saya tak buat
1/2 biji kelapa parut putih


Cara-cara:

1.Rendam beras pulut paling kurang 30 minit .

2.Masak gula melaka, gula  dan daun pandan bersama 1 cawan air sehingga larut dan agak pekat sedikit.Tapiskan dan masukkan air kapur.Ketepikan.

3.Kukus pulut hingga naik wap(lebih kurang 15 minit).Agak dah masak pulut,keluarkan dan gaul dengan air gula melaka dan pewarna coklat.Gaul hingga semua gula melaka menyerap pada pulut.

4.Kukus sekali lagi sehingga naik wap (dalam 10-15 minit).Keluarkan pulut.Gaul dengan sudip hingga nampak cantik dan sebati.Siap.

5.Sangrai beras pulut hingga kekuningan.Siap.Gaulkan kelapa parut dengan garam dan sedikit gula.
(Sesetengah orang tak masukkan gula dan hanya letak garam-letak gula lebih sedap dan lebih lemak manis dan masin).



puteri tiga sebilik.....

makan sebijik dah kenyang...


*Semasa diarung/dikacau kali kedua, rasakan pulut tu...kalau  hendak manis lagi boleh tambahkan gula dan gaul sebati.




Jom Try Buat

No comments: