Friday 28 August 2015

AGAR-AGAR LAPIS MARIE


Ketika singgah di dapurcikwan,saya berkenan sangat dengan resipi Agar-agar Lapis Marie... kerana menurut CW gabungan biskut marie dengan santan memang superb best...ermmm memang kena try buat nih.Balik dari sekolah saya singgah tuk beli barang-barang nak buat agar2 nih...simple sangat bahan-bahannya..biskut marie,agar2 serbuk, santan dan telur jer..cara nak buat pun sangat mudah.Hasilnya memang tak mengecewakannn...anak2 saya suka agar2 ni yang rasanya cam puding gitewww tambah2 bila dimakan sejuk....nak try buat tak..jom semak resipinya...


AGAR-AGAR LAPIS MARIE
Sumber:dapur cikwan
Olahan rasa:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

10 gm agar-agar serbuk
1000 ml air-saya guna 4 cawan air
200 ml santan-saya letak 1 cawan
250 gm gula
1 biji telur
100 gm biskut marie
1 sk pewarna kuning
Sedikit esen vanilla-saya tambah
Secubit garam-saya tambah

Cara-cara:
1.Masak serbuk agar-agar bersama air,gula dan pewarna kuning.
2.Susun lapisan agar-agar marie di dasar loyang.
3.Bila agar2 dah menggelegak,kecilkan api dan ambik 1/4 cawan(saya letak 1/2 cawan) dan curahkan perlahan-lahan ke atas lapisan biskut marie.
4.Ambil lagi 1/4 cawan (saya ambil 1/2 cawan) lagi adunan agar2 tadi dan ketepikan.
5.Masukkan santan yang telah dicampurkan dengan telur ke dalam periuk adunan agar2 tadi,serta esen vanilla dan secubit garam ... kacau sehingga masak.(saya blend santan dan telur).
6.Tuangkan agar2 bersantan ke dalam loyang.Susun biskut marie di lapisan atas.
7.Akhir sekali ambil baki 1/4 cawan agar2 dan tuangkan dengan perlahan2 sebagai lapisan atas.

*Untuk dapat layer yang cantik kena pastikan layer by layer tu betul2 sejuk baru cantik.


bahan2 yang diperlukan

susun biskut marie di dasar acuan

masakkan air,agar2 serbuk,gula dan pewarna kuning


 ambil 1/2 cawan agar2 tadi dan curahkan ke atas lapisan biskut marie


masukkan santan dan telur yg tlh diblend,...garam,dan esen vanilla


tuang agar2 bersantan ke dlm acuan dan susun biskut marie di lapisan atas

kemudian tuang baki agar2 yang1/2 cawan sbg lapisan teratas

tadaaa...siap

potong kecil2 senang anak2 nak ngappp...

ermmmm....enak dimakan sejuk....








Jom Try Buat...

No comments: