Sunday 30 August 2015

SPAGHETTI CARBONARA SIMPLE DAN SEDAP


Sesekali bila dah jemu makan nasi saya beralih kepada hidangan barat pulak.Spaghetti Carbonara ni saya buat tuk hidangan makan malam.Dalam saya tercari-cari resipi yang simple, saya berkenan dengan Spaghetti Carbonara dalam blog muhammadmajduddin.Bila saya baca cara penyediaan yang simple  dan tak rumit sangat,... terus sediakan bahan2 yang diperlukan dan terus masak pada malamnya.Hasilnya sangat sedap sekali!!Ini kali pertama saya memasak Spaghetti Carbonara...sebab sebelum ni saya suka masak Spaghetti Aglio Olio dan Spaghetti Bolognoise saje....so nak try jugaklah sedap ko idok Spaghetti Carbonara nihhh...spaghetti ni sesuai sangat tuk budak2 sebab ia tak pedas . Anak2 makan sampai bertambah2 giteww.Terima kasih pada pemilik blog kerana share resipi yang simple dan sedap pulak nih....kepada pembaca yang ingin cuba masak Spaghetti Carbonara ni saya kongsikan resipi kat bawah ni yerrr..



SPAGHETTI CARBONARA SIMLPE DAN SEDAP
Sumber:muhammadmajduddin.blogspot
Olahan semula:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

300-350 gm spaghetti
1 tin sos spaghetti carbonara Prego-saya guna carbonara mushroom
1 tin cendawan butang
4-5 batang sosej
8-10 ekor udang saiz sederhana-saya letak 12 ekor
3-4 ulas bawang putih
1 labu bawang besar-saya letak 1 1/2 labu
1/2 cawan susu segar-letak 1 cawan
Serbuk lada hitam
1 biji lada benggala-saya tambah
Sedikit oregano leaves-saya tambah
Air dan garam secukup rasa
Sedikit minyak-saya guna minyak jagung



Cara-cara:
1.Rebus spaghetti dengan air secukupnya.Masukkan juga garam dan sedikit minyak bersama-sama air.Siap dan toskan.
2.Bawang besar,bawang putih di potong dadu.
3.Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih sehingga kekuningan.
4.Masukkan udang dan sosej.Biarkan seketika.
5.Masukkan sos carbonara Prego.Masukkan air secukupnya.
6.Toskan cendawan butang dan potong kepada beberapa bahagian.Masukkan cendawan butang serta lada benggala yang dipotong dadu.
7.Masukkan susu segar,garam,oregano leaves dan biarkan reneh seketika.Siap.
8.Untuk dihidangkan,tabur sedikit serbuka lada hitam ke atas hidangan.(Saya masukkan terus dalam kuah).

bahan2 yang perlu disediakan

bahan basah

tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan

masukkan udang


seterusnya masukkan sosej

gaul sebati dan biarkan seketika

 

masukkan sos prego

masukkan air secukupnya diikuti cendawan butang dan lada benggala

masukkan susu segar,garam dan reneh seketika...


siapppp...


wallla...enak tak terkata


Nota:
Minyak dimasukkan semasa merebus spaghetti bagi mengelakkannya melekat.
Air yang ditambah adalah mengikut kesesuaian.Bagi saya yang suka sos spaghetti yang tidak terlalu pekat,saya tambah 1 cawan ++ air ketika mereneh sos.

No comments: