Saturday 30 May 2015

SPAGHETTI BOLOGNESE WITH MEATBALL


Spaghetti Bolognese merupakan salah satu makanan kegemaran anak-anak saya....kalau ke Pizza Hut menu ini pasti menjadi pilihan mereka.Saya pula lebih sukakan Spaghetti Aglio Olio.Namun baru2 ini saya memasak spaghetti ni sempena hidangan makan malam sambil menonton perlawanan akhir Piala FA antara The Red Warriors  vs Lions Twelve...kononnya nak meraikan kemenangan pasukan TRW....apapun malam itu nasib tak menyebelahi pasukan Kelantan...huhuhu.... walaupun kecewa  namun anak saya memang pulun habis makan spaghetti ni...pendek kata malam tu jugak licinnnn....resipi ni saya ambil dalam blog Azie Kitchen...tapi saya tak ikut sepenuhnya....adalah beberapa penambahan yang saya buat....apapun terima kasih pada tuan punya resipi kerana telah membantu saya menyediakan resipi ini dengan jayanya.....mari kita lihat resipinya ..


SPAGHETTI BOLOGNESE WITH MEATBALL
Sumber:Azie Kitchen
Olahan rasa:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:

1 paket spaghetti-500 gm
1 paket meatball-digoreng separuh masak
1 botol sos prego-saya guna jenama Adabi
1 tin tomato puri
200 gm daging kisar
1 tin cendawan butang -hiris nipis
1 labu bawang  besar-potong dadu
2 ulas bawang putih-dicincang
1 sdm oregano leaves
1 sdt serbuk lada hitam
3 helai daun bay
Minyak Zaitun untuk menumis
Lada benggala secukupnya-potong dadu
Gula,garam secukupnya



Cara-cara:

1.Rebus spaghetti sehingga lembut dan toskan.
2.Goreng bebola daging sehingga separuh masak.Saya gunakan kuali pemanggang ajaib supaya tidak melekat.
2.Panaskan minyak zaitun,tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu,masukkan daging cincang dan masak hingga air daging kering sedikit.
3.Masukkan bebola daging,sos prego,tomato puri dan gaul sebati.Masukkan sedikit air jika kuah agak pekat.Reneh sehingga daging masak sempurna.
4.Masukkan lada benggala, cendawan butang,garam,gula dan gaul sebati.Biarkan kuah mereneh lagi lebih kurang 5-10 minit. Masukkan oregano leaves dan daun bay ,kacau sekejap,sesuaikan rasanya dan bolehlah ditutup apinya.
5.Letakkan spaghetti ke dalam pinggan dan tuangkan kuahnya.Sedia untuk dimakan.


rebus spaghetti hingga lembut dan toskan

bahan-bahan yang perlu disediakan

bahan-bahan yang perlu dihiris

goreng meat ball separuh masak

 panaskan minyak zaitun ...tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu



masukkan daging kisar dan kacau sehingga air daging hampir kering



masukkan meat ball

tuang sos pasta

masukkan tomato puri

renehkan selama 10 minit

masukkan cendawan butang dan lada benggala...renehkan lagi  selama 10minit

masukkan oregano leaves

masukkan daun bay

hidangkan

ermmmm....slurppp



Jom Try Buat...


No comments: