Sunday 22 November 2015

KEK LAPIS MASAM MANIS KUKUS N BAKAR

 Ketika BW baru2 ni saya berkenan dengan resipi Kek Lapis Masam Manis Kukus ni...cadangnya nak buat time cuti sekolah ni.Bahan2 semuanya saya dah sediakan awal2 tinggal nak on jer...maklumlah nak buat kek laips ni perlu kesabaran yang tinggi weiii...kena betul2 free baru boleh buat.Akhirnya start jer cuti malam tu terus masuk dapur.Kek Lapis Masam Manis Kukus N Bakar ni ada cerita disebaliknya...resipi asal kek ni patutnya kukus jer tapi disebabkan saya kehabisan gas memasak so saya sambung bakar..tu pasal saya letak nama camtu...ketika lapisan yang terakhir tetiba jer api slow...ingatkan saya tersalah pulas tombol...pastu terus padam...huwaaa..menggelabah kejap...tengok jam dah 9.30 malam...nak suruh hubby pegi kedai kesian pulak ,sebab dia sedang semak kertas peperiksaan akhir tahun.Tapi hubby ni jenis tak kisah ,bila saya cakap gas dah habis dia pulak yang beria2 nak pegi keda...cuma saya jer tak yang mau...saya nak try sambung bakar pulak la..sebab dalam resipi ni ada bagitahu supaya   masukkan kek ni ke dalam oven (medium heat) selama 10 minit untuk dapatkan kek yang tahan lama.Saya masukkan kek ni ke dalam oven selama 30 minit suhu 180C...akhirnya kek saya masak  dengan elok sekali.Masa tengah bakar tu..aromanya memenuhi segenap  ruang...sampaikan hubby yang dok syok raik kertas preksa pun cakap tak sabar nak makan....masa kukus tak de pulak bau semerbak camni....sebab dah letih sangat...masak jer kek terus bersiap2 nak tido...pagi esoknya baru potong...bagi saya kek ni rasanya manis sedikit...lain kali kalau nak buat kena kurangkan gula tu...apapun kali ni saya rasa baru puas hati buat kek lapis ni ,sebab nampak kemas skit berbanding yang saya pernah buat sebelum2 ni  ecececehhh..... ada blogger yang bagi tips.. camna nak kasi semua lapisan tu sama tebal...caranya kena timbang setiap lapis tu...bagi saya yang tak berapa nak rajin ni memang tak buatlah...hanya mereka yang teliti  dan betul2 rajin jer yang mampu buat camtu...memang tabik spring lerrrr.....nak try buat  jugak ker....resipi kat bawah yerrr...



 KEK LAPIS MASAM MANIS KUKUS N BAKAR
Sumber:From Perwakilan Mumbai'sKitchen
Olahan semula:MamaMia Kitchen

Bahan2:
250 gm butter
1 1/4 cawan gula castor
7 biji telur
1 sk esen vanilla
1 bungkus biskut Cream Crackers Hup Seng 428gm
1/2 cawan susu segar-saya guna susu tepung
1/2 cawan susu pekat
3 jenis pewarna yang disukai
Asam Haw Flakes secukupnya-saya guna 2 paket

 Sebahagian daripada bahan2 yang diperlukan.


Cara menyediakannya: 

1.Sediakan pengukus,griskan loyang.Saya alas dengan baking paper.

 2.Kisar biskut cream cracker hingga hancur dan tapis.

 3.Pukul butter dan gula kastor sehingga kembang.

 4.Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji.Masukkan esen vanila,susu segar dan susu pekat.

 5.Masukkan biskut sedikit demi sedikit sehingga habis.

 6.Bahagikan adunan kepada 3 warna.Saya gunakan warna hijau apple,kuning telur dan oren.Kaler oren saya  tak cukup stok so tak berapa terang sangat...

 7.Untuk 1 st layer saya guna kaler oren,ratakan pada dasar loyang dan susun haw flakes diatasnya dan kukus selama 10 minit.

 8.Untuk 2nd layer ratakan kaler hijau susun haw flakes dan kukus salama 10 minit.

 9.Untuk 3 rd layer ratakan warna kuning dan susun haw flakes dan kukus selama 10 minit.Ulangi proses melapis sehingga habis.

Meh la layan gambar2  kat bawah nih....






Jom Try Buat...

No comments: