Friday 27 January 2017

DAGING JERUK GORENG


Seumur hidup saya,ini kali pertama saya makan daging jeruk...hihihi jakun kah akuuuu???.... daging yang dipotong nipis,dijeruk dengan perahan limau kasturi dan garam...hanya goreng dengan bawang besar dan cili padi,dimakan dengan nasi putih memang sedap dan membuka selera.... rupa2nya  memang sedap daging jeruk ni....tambah2 kalau makan dengan nasi panas2...tak de lauk lain pun ok dah..cukup dengan satu lauk ni jer....semuanya bermula bila saya tengok dalam fb ada seseorang telah kongsikan resipi daging jeruk...tengok gambarpun sungguh menyelerakan...bila saya buat, semua anak2 saya sukakan lauk ni...kiranya  lepas ni masuk list dalam menu utama keluarga kami la..bila saya kongsikan dalam fb ramai kawan2 yang telah mencubanya dan memuji kesedapan daging jeruk ni ...so saya kongsikan disini pula supaya semua orang boleh mencuba resipi yang memang power ni...mana tau kot2 dah buntu dok fikir nak masak kann...

DAGING JERUK GORENG
Sumber:Pn.Yuss Aisya n Rafiza Idayu
Olahan semula:Mamamia

Bahan-bahan untuk menjeruk:
Daging
Garam halus
Limau kasturi dibuang biji
Bekas plastik

Cara-cara:
1.Potong daging nipis2 biar sama saiz.Letak dalam tapis untuk menapis air lebihan.
2.Potong daging dalam keadaan separa beku supaya senang untuk memotongnya.
3.Daging yang sudah dipotong nipis tidak perlu dibasuh,hanya basuh ketika seketul besar...tujuannya supaya manis dan nutrisi daging tidak larut dalam air.
4.Susun daging dalam bekas,tabur garam rata ke seluruhan daging.
5.Perahkan limau ke serata daging.
6.Susun lagi daging dilapisan seterusnya.Taburkan garam dan perah limau.Ulang hingga habis.
7.Setelah habis masukkan limau yang telah diperah tadi,masukkan dalam peti sejuk di bahagian chiller.Tunggu seminggu baru jeruk daging sedap dimakan.

daging yang telah dihiris nipis,toskan untuk membuang lebihan air
potong limau kasturi dan buang bijinya
setelah siap melapis daging..masukkan kulit limau tadi ke bhg atas daging
simpan di bahagian chiller selama seminggu
 
 goreng dengan bawang besar dan cili padi memang uumpphhhh...

 Jom Try  Buat.....




No comments: