Wednesday, 3 January 2018

PAI TEE

Dah lama saya simpan keinginan untuk buat Pai tee ni...tapi macam tak de kayakinan dalam diri,takut tak jadi nak buat "kulitnya"..tiap kali masuk kedai yang jual barangan kelengkapan dapur ni...(saya suka pegi DIY)...bila terpandang je acuan pai tee tangan laju je amik...lps tu bila difikir balik...tak jadi amik...kiranya kalau teriingin nak makan pegi je kat  restoran The Chickens Rice Shop...tanpa saya sedar sebenarnya dah memang ada orang jual  siap kulitnya...alaaa jakunnya saya,tk tahu perkembangan semasa...kebetulan ada kawan kat sekolah yang jualkan kulit pai tee ni...bukan dia yang buat...cuma tolong jualkan orang punya katanya...
Apalagi saya terus rembat satu bekas yang cuma berharga RM9...ada lebih kurang 30 biji...tak dan nak kira brp biji yang sebetulnya...keesokannya sewaktu hubby pegi pasar saya senaraikan bahan2 yg perlu dibeli untuk dibuat intinya......bila tengok kat Pakcik Google tu macam2 resipinya...saya pilih resipi yang Che Mat Gebu punya,namun saya ejas skit resipi tu ikut gerak hati saya  jom...semak resipinya....

PAI TEE
Sumber:Dapur Tanpa Sempadan
Olahan:Mamamia

Bahan-bahan:
1 cawan parutan sengkuang
1 cawan parutan lobak merah
3 helai daun kobis dihiris halus-saya tambah
3/4 cawan isi udang dicincang halus
1 labu bawang besar didadu
2 ulas bawang putih cincang halus
Sedikit garam dan gula

Bahan lain:
Sos cili untuk dimakan bersama
Daun sup untuk hiasan 
Bawang goreng untuk hiasan

Cara membuatnya:
Panaskan sedikit minyak...tumiskan bawang putih bersama bawang besar hingga wangi.masukkan udang dan kacau selama 3 minit.Masukkn gula dan garam secukup rasa.Matikan api baru dimasukkan semua sayuran tadi..tujuannya supaya sayur tadi hanya  setengah masak jer...ada sesetengah resipi tu...sayurnya tidak dimasak kira dimakan segar gitu...terpulang lah pada citarasa anda masing2 ye .Sejukkan sebentar intinya sebelum dimasukkan kedalam kulit pai tee ni...tuangkan sos cili keatasnya dan sedia untuk dingappp....

kulitnya sangat rangup...
inti yang telah siap...
 
 nk makan baru masukkan intinya...untuk elakkan kulit pai tee tu lemau ye..


Jom Try Buat...







Post a Comment