Saturday 20 December 2014

SAUSAGE BUN


Assalamualaikum ....alhamdulillah hujan kat tempat saya ni sudah pun teduh biarpun cuaca masih lagi mendung.Hal ini pastinya meredakan perasaan gundah gulana mangsa-mangsa banjir mengenangkan banyak harta benda yang musnah.Syukur alhamdulillah rumah saya tidak ditenggelami air...petang ni merajinkan diri menyediakan sausage bun untuk minum petang.Anak-anak saya begitu menggemari roti sosej ni...kalau time sekolah saya akan sediakan bekal untuk mereka kerana anak-anak saya tidak berapa suka membeli makanan di kantin.Selain buat bekal untuk mereka saya juga turut membawa bekal ke tempat kerja...Ok resipi ini saya ambil dari blog Yatie Memories dan juga Che Mat Gebu...sebelum ni saya hanya mencuba buat roti manis jerr..bila terpandang roti sosej kat blog Yatie ni..keinginan saya untuk membuat roti ini semakin membuak-buak.Apalagi terus ke kedai bakeri untuk mendapatkan bahan-bahannya.Bila siap jer roti ni...anak-anak memang dah tak sabar nak mencubanya...termasuk mamanyerr sekali le tu...pergghhh sedap sungguh...rasanya sama cam beli kat kedai jer...ermmm pas ni tak perlulah  beli..buat sendiri lagi jimat dan tahap kebersihan pun dah pasti terjamin...Terima kasih pada Yatie dan Mat Gebu kerana berkongsi resipi yang memang sedap ni.Kepada anda di luar sana jom merajinkan diri membuat roti ni...sekolah pun tak lama lagi dah nak buka..bolehlah buat bekal untuk anak- anak.Mari kita semak resipinya.

 

Sausage Bun

Sumber:Yatie Memories n Che Mat

 

Bahan-bahan:

250gm tepung roti (high protein)

50 gm gula halus

1/2 sdt garam halus

10 gm susu tepung(mat guna susu 'everyday',saya guna susu dutch lady)

1/4 sdt bread improver

1/4 sdt bread softner

30 gm telur (pecahkan 1 biji,kacau sedikit dan timbang)

6 gm instant yeast (saya guna mauripan)

20gm mentega

125 ml air suam (kalau guna BM guna air biasa)

10 batang sosej "Ayamas"-celur sekejap,tos dan sejukkan

Mayonis secukupnya

Sos cili/sos tomato secukupnya

Mix vege secukupnya


Cara membuatnya:

Untuk doh:

1.Larutkan yis dalam air suam,biar berbuih.Satukan semua bahan lain kecuali mentega,masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh.

2.Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (lebih kurang 20 minit).

3.Bulat2 kan doh,letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih,biarkan 45 minit hingga naik.

 

Kaedah lain:

1.Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker,pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON",tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap,ikut jenis BM masing-masing).

2.Keluarkan doh,tumbuk untuk membuang udara,bahagi doh kepada 10 bahagian sama besar,(lebih kurang 50gm setiap satu).Ambil satu bahagian,canai memanjang,leperkan,letak satu batang sosej ayam yang dibelah dua dan tekan2kan sikit.

3.Alih ke dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit marjerin.Jarakkan antara satu sama lain.Buat hingga siap.Perap 45 minit.

4.Sapu dengan sedikit telur tadi (30gm) rata2.Tabur mix vege,kemudian paipkan sos cili/tomato dan juga mayonis.Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 20-25 minit.Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan.

 

 

Doh perlu dicanai memanjang,leperkan dan letak 1 batang sosej ayam yang telah dibelah dua. Yang kat tengah tu saya cuba buat bentuk 
 spiral...
















Taburkan mix vege,paipkan sos cili/tomato dan juga mayonis sebelum dibakar..

 

 

 


Taraaaa...dah siap






 

 

Selamat mencuba


 

No comments: