Monday 7 September 2015

AYAM MASAK PADANG


Setakat ni banyak sangat resipi2 yang saya copy dalam blog masakan, tapi belum berkesempatan untuk mencuba kesemuanya lagi....rasanya beratus2 resipi dalam simpanan saya sedang menunggu giliran .....so kali ni barulah ada mood untuk cuba masakan padang ni iaitu Ayam Masak Padang...Kali pertama mencubanya memang saya suka sangat dengan ayam nih.Anak2 siap makan bertambah2 lagi.Hubby plak tak cukup makan dengan nasi...dicicah pulak dengan roti....ermmm memang terangkat habissssss....siap puji lagi dan cakap suh buat lagii...bila saya tayang dalam WA ramai kengkawan mintak resipi ni...memang terguda habisss u...lum makan lagi tengok gambar dah terliur hehehe...terima kasih kepada penyumbang resipi ni iaitu dinaz-asamgaramkehidupan.blogspot kerana telah berjaya menarik mood saya untuk cuba masakan padang nih....jom lihat resipinya

AYAM MASAK PADANG
Sumber:dinaz-asamgaramkehidupan.blogspot
Olahan semula:MamaMiaKitchen

Bahan-bahan:

1 ekor ayam -buang kulit dan potong kecil-(saya guna tak sampai 1 ekor)
5 helai daun limau purut-koyakkan( 1 helai saya masukkan ke dalam bahan kisar halus)
2 batang serai diketuk
2 cawan santan dari 1 biji kelapa
10 biji cili api-biarkan sebiji2(saya letak 3 biji jer)
2 biji tomato-belah 4
1 keping asam gelugor
1 kiub pati ayam -saya tambah
Minyak,garam,gula,serbuk perasa

Bahan2 dikisar halus:
10 biji cili api-letak 5 biji jer
10 tangkai cili kering dikisar-(saya gantikan dengan 2 biji cili merah)
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
10 ulas bawang merah-saya letak 7 ulas
4 ulas bawang putih-saya letak 3 ulas
3 biji buah keras-saya letak 2 biji



sediakan bahan2nya

buang kulit ayam dan potong kecil
Cara-cara:
1.Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan serai yang diketuk.

2.Bila dan pecah minyak masukkan ayam dan biarkan sekejap

3.Masukkan santan.Kacau sebati.
4.Masukkan daun limau purut,tomato,asam keping,kiub pati ayam dan cili api.Biarkan reneh dengan api perlahan sehingga mendidih dan pecah minyak serta kuahnya agak pekat sedikit.Tutup api

siapppp...ngam dimakan dengan nasi putih dan juga dengan roti



Jom Try Buat..

No comments: