Monday 21 September 2015

BABY KAILAN GORENG DENGAN SOS TIRAM



Kali ni saya nak kongsi  satu resipi yang simple jer....baby kailan goreng dengan sos tiram.... ermmm memang tak sah kalau tak borong sayur selain stroberi dan jagung kalau ke Cameron...saya memang borong sakan sayur yang fresh dan murah cam baby kailan,lada benggala dan brokoli sebab reganya sangat murah.Oleh kerana kami sampai kat TM dan lewat petang maka untuk dinner saya masak yang simple jer....tumis sardin,telur dadar dan baby kailan goreng....oleh kerana sumer dah lapar kejap jer licin...tapi saya cuma ratah baby kailan jer....dietlah katakan huhuhu.....tapi baby kailan ni memang terasa manis dan rangup sangat...nyesal lak goreng sikit tadi....citer pasal baby kailan ni sebenarnya saya pun musykil kenapa la sayur ini diberi nama baby kailan...sedangkan" mak" nyerr yang sebenarnya adalah daripada pokok kobis bulat tu jer...masa saya kecik2 ayah saya pernah tanam pokok kobis ni...bila kobis dan berketul maka kobis ini akan dipotong dan tinggal tunggulnya sahaja...daripada tunggul inilah akan tumbuhnya tunas2 baru disekelilingnya  dan dalam masa beberapa hari akan dipetik tunasnya.....tau2 jer dipanggil baby kailan.... mungkin rupanya yang seakan2 kailan sebab tu ia di panggil babykailan....ok kita tinggalkan dulu kisah baby kailan ni...mari kita lihat camna lak nak goreng baby kailan yang sangat sedap ni....

BABY KAILAN GORENG DENGAN SOS TIRAM
Oleh:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:

1/2 pek baby kailan (siap packing dalam plastik tu)
6 ekor udang segar-dibuang kulit 
3 ulas bawang putih diketuk
1/2 labu bawang besar di potong memanjang
1/2 biji lada benggala merah-boleh digantikan dengan 1 biji cili merah(hiris memanjang)
3 sdm sos tiram
sedikit air
garam,gula dan serbuk perasa(optional)


Cara-cara:



 Cuci sehelai demi sehelai baby kailan dan toskan.Potong dua mana2 daun yang agak besar.


 Panaskan minyak.Tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau.

 Masukkan udang dan gaul sebati.


 Masukkan sos tiram dan gaul bersama udang biar mesra.

 Kemudian masukkan lada benggala,sedikit air,garam gula dan serbuk perasa

Akhir sekali masukkan baby kailan,gaul biar mesra sekejap jer sesuaikan rasanya.Tutup api


siappp....ratah giteww jer pun sedap




Jom Try Buat...

No comments: