Tuesday 20 October 2015

AYAM GORENG BEREMPAH

Ayam Goreng Berempah ni adalah gandingan bersama Kerutuk Daging yang telah saya jadikan entri sebelum nih....rasanya sangat sedap sebab saya perap ayam selama 5 jam...resipinya saya main campak2 jer rempah ratus yang ada kat dapur tu.Anak2 saya ratah camtu jer.....kalau nak try buat saya sertakan resipinya disini..


AYAM GORENG BEREMPAH
Oleh:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

8 ketul ayam dibersihkan
1 sdm ketumbar*
2 batang serai*
1/2 labu bawang besar*
Halia sebesar ibu jari*
Kunyit hidup sebesar ibu jari*
4 ulas bawang putih*
1/2 sdm jintan putih*
1/2 sdm jintan manis*
1 sdm garam*
1 sdm gula pasir*
1sdt serbuk perasa
1 sdm serbuk kari daging

Kisar semua bahan yang bertanda*  .


Cara-cara:


Bersihkan ayam dan kelar2 sikit supaya rempahnya meresap dengan sempurna.

Gaulkan bahan yang dikisar halus ,serbuk kari dan serbuk perasa hingga menyaluti keseluruhan ayam.Perap selama 5 jam jika inginkan hasil yang sempurna.

Goreng hingga kekuningan.

Ni le gandingan mantap yang telah saya sediakan tuk makan tengah hari...Kerutuk Daging,Nasi Minyak,Ayam Goreng Berempah,Acar Mentah dan Sambal Belacan...



Jom Try Buat..

No comments: