Saturday 3 October 2015

BIHUN GORENG SINGAPORE


Bila singgah di blog fizalgk...rambang mata rasanya... sebab banyak sangat resipi2 yang menarik untuk dicuba....saya telah mencuba beberapa resipi dari blog beliau dan ternyata hasilnya memuaskan.Terima kasih kerana sudi berkongsi resipi yang menarik dan menjadi pulak tu...kali ini saya berkenan pulak dengan resipi Bihun Goreng Singapore nih...walaupun sebelum ini saya pernah memasak bihun goreng singapore tapi agak berlainan dengan resipi yang diberi oleh fiza....dan ternyata hasilnya tidak mengecewakan...selalunya untuk sarapan jarang saya masak 1 bungkus bihun...tapi kali ni guna 1 bungkus bihun....jalan terusss hahahaha....anak2 saya dan hubby menikmati sungguh bihun goreng singapore nih....walau pun begitu saya tidak berpuas hati dengan warna bihun yang saya goreng kali nih...selalunya bihun goreng singapore ni kaler putih...tapi disebabkan udang kering yang saya gunakan ini diletak pewarna maka warnanya agak  lain skit...tapi apapun rasanya tetap maintain....terima kasih pada fizalgk atas kesudian beliau berkongsi resipi yang sedap2 belaka...



BIHUN GORENG SINGAPORE
Sumber:fizalgk.blogspot
Olahan semula:MamaMia Kitchen

Bahan2:

Bahan tumis (dikisar)
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 sdb udang kering

Bahan A
squid ball/fish ball-hiris-saya gantikan dengan sotong segar
Fish cake-hiris-tak letak sb tak de stok
Udang segar secukupnya

Bahan B
2/3 biji telur digoreng hancur-saya tak letak

Bahan C
Sawi-hiris nipis-tak letak
Kobis-hiris
Lobak merah-potong memanjang seperti bilah mancis
1 biji lada benggala dipotong memanjang-saya tambah

Bahan D
1 kiub ikan bilis
2 sdb lada hitam-ditumbuk
garam dan gula secukup rasa

1 bungkus bihun-saya rendam semalaman dengan air sejuk

Cara2:
 Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi.

 Masukkan sedikit air dan masukkan bahan D ....
 Diikuti dengan bahan A
 Kacau sebati sehingga semua bahan mesra
 Masukkan bihun dan kacau sehingga semua bahan menyaluti bihun.

 Akhir sekali masukkan bahan C dan B dan masak hingga bihun sedikit kering dan tutup api.

siappp...


*Enak dihidangkan bersama sambal kicap iaitu kisar kicap manis kipas udang dengan cili padi dan bawang putih yang digoreng terlebih dahulu dan perahkan limau kasturi.
*Jika bihun agak keras sedikit boleh ditambah air sedikit demi sedikit.


Jom Try Buat...

No comments: