Saturday 13 February 2016

DAGING BLACK PEPPER

Permintaan daripada hubby nak makan Daging Black Pepper....hubby ni sebenarnya tak berapa suka  sangat makan daging....tiap2 minggu asyik beli ayam jer....ntah kenapa tetiba nak makan masakan daging pulok...sebenarnya saya dah ada beberapa resipi Daging Black Pepper dan bermacam2 versi...kali ni nak try resipi yang lain pulak...saya berkenan dengan resipi Daging Black Pepper dari blog dapurkyah.blogspot....nampak kelainan dalam resipi ni sebab daging perlu diperap seketika sebelum ditumis....dannnnn hasilnya tidak mengecewakan sebab mendapat pujian dari hubby dan anak2...kalau ikut selera saya....lebih suka Daging Goreng Kunyit jer.....tapi demi permintaan hubby saya ikut jugaklah.... seronok tengok dia dan anak2 menikmati Daging Black Pepper nih....terima kasih kepada kyah atas perkongsian resipi yang enak ni...nak try jugak????meh tengok resipi kat bawah nih...


Sumber:daridapur kyah.blogspot
Olahan:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:
 1/3 kg daging-dipotong nipis,cuci dan toskan-saya guna 1/2kg
1 sdt lada hitam ditumbuk
3 ulas bawang besar*
2 ulas bawang putih*
Sedikit halia*
Garam dan sedikit gula
Sedikit cuka-saya letak 1 sdt
Kisar bahan yang bertanda*


Bahan tumis:
1 inci halia dimayang
1 labu bawang besar dipotong bulat-saya potong memanjang
1 biji lada benggala-saya gantikan dgn cili merah dipotong dadu
Sedikit karot dipotong memanjang
1-2 sdt lada hitam ditumbuk-saya letak 1sdt
1 sdb sos tiram-letak 2sdb
2sdb kicap manis-letak 4 sdb
1 sdb tepung jagung dibancuh dengan 1/4 cawan air
Minyak untuk menumis
Serbuk perasa-saya tambah

Cara membuatnya:

 potong nipis daging,cuci dan toskan
 perap daging seketika
 sediakan bahan2 tumis
 bancuhan tepung jagung
 panaskan minyaktumis halia hingga wangi,masukkan daging dan tutup supaya cepat empuk.Kalau nampak kering minyak tambah sedikit air.
 Bila daging telah empuk masukkan sos tiram,kicap,lada hitam dan serbuk perasa.Kacau biar sebati.
 Masukkan cili merah,karot dan bawang besar

 akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung...sesuaikan rasa dahulu sebelum tutup api
 enak dimakan dengan nasi panas...

Jom Try Buat...

No comments: