Friday 27 February 2015

AGAR-AGAR MILO

Salam sejahtera....hari ini saya nak berkongsi resipi Agar-agar Milo yang sangat senang untuk membuatnya dan cantik pulak kejadiannya.Sebenarnya saya buat agar- agar ni lama dah...cuma gambar ni dok terperap dalam folder jer....hari ni baru sampai turn untuk dimasukkan sebagai entri...Resipi ini saya ambil dari blog gee-hut....anak-anak saya cukup menggemari agar-agar ini...bila balik dari sekolah laju jer terjah ke dapur....tak sempat nak tukar baju dah....kena ngapp dulu sekeping dua...apapun terima kasih kepada gee-hut,CMG kerana mewar-warkan resipi yang mudah dan sedap ni....


AGAR-AGAR MILO

Resipi:CMG,MyResipi,gee-hut


Bahan-bahan:

1 paket (10g) agar-agar serbuk

400ml susu sejat

800 ml air

3/4 cawan gula pasir (nak manis sila tambah lagi)

3 camca besar milo 

1 helai daun pandan disimpul

Secubit garam


Cara membuatnya:

1.Satukan serbuk agar-agar dan gula pasir,kacau rata.Tuang susu sejat dan air.Masukkan daun pandan,masak sehingga mendidih,guna api sederhana dan kacau selalu hingga agar-agar larut dan keluarkan daun pandan.

2.Bahagi dua agar-agar tadi(lebih kurang 600ml).Satu bahagian ditambah dengan milo dan satu lagi dimasukkan secubit garam.Kacau rata dan tuang dalam periuk berasingan dan biar atas api kecil.

3.Ambil 200ml adunan milo,tuang dalam loyang dan biarkan beku.Apabila telah beku,potong dalam bentuk dadu.

4.Tuang bancuhan susu ke dalam loyang dan masukkan pula agar-agar yang dipotong dadu tadi.Sejukkan hingga keras.Simpan dalam fridge hingga betul-betul keras.Sedap dimakan sejuk sebagai pencuci mulut.

Selamat mencuba....

No comments: