Saturday 16 May 2015

JEM MANGGA


Apabila terpandang buah mangga masak yang banyak kat dapur,saya buntu memikirkan untuk menghabiskannya....nak makan mentah dah tak larat...tambahan pulak pokok mangga saya tu setiap hari mengugurkan buahnya....kemudian hubby mencadangkan supaya saya buat jem mangga.... ermmm satu cadangan yang menarik.............tapi saya tak pernah buat jem mangga ni,kalau jem nenas pernah gak la..tu pun zaman anak dara time nak raya...buat biskut tart nenas...lepas tu bila dah kawin ni main order je biskut raya....lalu saya bertanya pada en.google untuk cari resipi jem mangga ,maka berkenanlah resipi jem mangga ni dalam blog fizalgk...bila diamati bahan2 dan cara penyediaannya pun sangat mudah...so saya pun memulakan operasinya....alhamdulillah menjadi dan sedap pula tu.......bila saya sapukan pada roti bakar dan bagi anak-anak makan merekapun kata sedap.......cam tak percaya jer bila saya berjaya menghasilkan jem mangga...yer la daripada membazir baik juga dibuat jem.....save budget......ok lah terima kasih pada fiza kerana telah menyelamatkan buah mangga saya daripada terbuang camtu je.....lepas ni memang tak membazir lah nampaknya buah mangga saya...ok jom semak resipinya.




JEM MANGGA
Sumber:fizalgk.blogspot
Olahan rasa:mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

600 gm isi mangga dikisar bersama 1 cawan air
400 gm isi mangga dipotong dadu
500 gm gula-saya letak 2 cawan
1 biji perahan limau nipis
Secubit garam


Cara-cara:
1.Masakkan isi mangga yang telah dikisar dengan api yang sederhana.
2.Bila airnya agak kering sedikit masukkan gula, isi mangga yang dipotong dadu,jus limau nipis dan garam.
3.Masak dengan agak lama sedikit,lebih kurang 1 jam menggunakan api yang kecil dan perlu dikacau sentiasa supaya tidak hangit dibahagian bawahnya.Sejukkan.Simpan dalam peti ais supaya tahan lama.


ni la rupa mangga yang saya guna


kisar isi mangga bersama  1 cawan air

masak guna api yang perlahan...

enak dimakan bersama roti bakar...




Jom Try Buat....

No comments: