Monday, 4 May 2015

PUDING MANGGA



Buah mangga di belakang umah saya dah banyak yang gugur ...sampaikan tak habis  dimakan oleh kami sekeluarga.Nak bagi pada jiran pun kebanyakan rumah mereka  ada pokok mangga ni jugak.Saya juga dah bawa ke sekolah beberapa kali  untuk dibahagikan kepada rakan-rakan sejawat....sebagai alternatifnya saya dok pikir nak buat ape ngan buah mangga nih...jeruk yang dah dibuat sebelum ni pun masih banyak lagi dok tersimpan dalam fridge....akhirnya mai idea untuk bereksperimen ngan buah mangga nih...selalunya resipi puding mangga menggunakan mangga siam...apa kata kali ni saya gantikan dengan mangga nih plakkk...kebetulan semalam cuti Hari Wesak...so sempatlah saya mencubanya....rasanya ok gak la....rasa masam manisnya... bagi penggemar asam macam saya ni memang kena sangatlah........tapi anak-anak saya cam tak suka jer...tapi takde masalah....boleh bawa ke sekolah...kengkawan saya ramai yang sudi jadi juri awam..... hahaha........ada yang tanya saya macam mana nak buatnya dan mereka macam tak percaya bila saya bagitahu bahawa saya gunakan mangga yang ada kat depan mereka tu....     (saya bawa buah mangga dan pudingnya sekali....) ...... apalagi....bagi yang berminat nak mencuba  resipinya seperti kat bawah tu yerr...





PUDING MANGGA
Sumber:mamamiasanasini .blogspot


Bahan-bahan:

10 gm agar-agar serbuk
2 cawan isi mangga yang masak ranum (7 biji yang besar)
Gula pasir hampir 1 cawan-ikut citarasa masing-masing
1 tin susu cair
3 1/2 cawan air
Sedikit pewarna kuning telur



Cara-cara:

1.Kupas mangga dan potong kecil ,satukan bersama susu cair dan kisar tetapi jangan terlampau halus.
2.Masak agar-agar bersama air hingga mendidih,kemudian masukkan gula pasir dan kacau sebati.
3.Masukkan susu cair bersama mangga yang telah dikisar ,pewarna kuning,kacau biar sebati.
4.Sesuaikan rasanya,bila mendidih tutup api.
5.Sejukkkan sebentar sebelum di simpan dalam peti ais.





di Kelantan mangga ini di panggil pauh ringan atau pauh pedal ayam...



kisar buah mangga bersama susu cair








enak dimakan sejuk...


 
Jom Try Buat...

Post a Comment