Sunday 17 May 2015

SPAGHETTI AGLIO OLIO


Spaghetti Aglio Olio ni saya buat sempena  sambutan birthday my hubby pada 11 Mei lepas.Masa kat sekolah lagi dah berkira-kira konon2nya nak wat surprised birthday untuknya....maka dok pikir nak masak yang special  tuk dinner nanti....akhirnya saya putuskan untuk masak spaghetti ni sebab lama dah tak pekena makanan  Itali nih....balik dari sekolah terus singgah di pasaraya untuk dapatkan spaghetti,capsikum dan minyak zaitun....yang lain-lain tu dah ready kat dalam kabinet....kemudian singgah kat Secret Recipe tuk belikan Kek Coklat Indulgence....alamak GST saja dah hampir RM5 uolls....tapi pejam mata jerlah sebab hubby punya pasal....sampai jer kat umah terus sembunyikan kek tu kat tempat tersorok...konon tak nak kasi hubby nampak....sekali masa nak potong kek tu...selepas sembahyang Maghrib....kek tu dah melurut turunnnn....waaaaaa terkejut la saya...pastu cepat2 suruh hubby letak kat tempat frozen tu sebentar ....anak2  saya merengek dah tak sabar nak potong kek tu....akhirnya kek tu berjaya juga diselamatkan walaupun rupanya dah cacat skit...tapi rasanya maintain.....so dinner kami malam tu ialah Spaghetti Aglio Olio....sebab dah lama tak buat kami semua cukup berselera sekali hingga semuanya makan sampai bertambah2  satu kuali tu tinggal skit jerr...Resipi ini saya ambil daripada Amir Said...memang terbaekkk la....sampaikan anak2 n hubby  cakap sebijik cam kat Pizza Hut....ermmm apalagi sengih sampai ke telinga la mamanya...Sebelum ni memang dah banyak kali saya buat Spaghetti Aglio Olio menggunakan resipi Amir Said ni ...sebab bagi saya rasanya hampir2 dengan yang kami makan kat Pizza Hut tu...terima kasih yang teramat sangat pada beliau atas perkongsian resipi yang sangat mabeles ni....izinkan pula saya share di sini untuk rujukan pembaca di luar sana ya....jom layan resipi kat bawah ni....


SPAGHETTI AGLIO OLIO
Sumber:Amir Said
Olahan rasa:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:(5-6 orang)

500 gm spaghetti
1kg seafood (udang,sotong dan kepah)-saya guna 1/2 kg udang
1 cawan minyak zaitun
3 ulas bawang putih dihiris-saya cincang halus
2 labu bawang besar dipotong dadu-saya tambah
3 sdb chili flakes
3 sdb oregano flakes
3 sdb parsley flakes
1 sk lada hitam-tumbuk halus
1 sk garam-ikut citarasa masing2
1 kiub pati ayam
2 biji capsikum-saya potong memanjang
3 biji cili padi-potong kecil (saya tambah)



Cara-cara:

1.Rebus spaghetti sehingga lembut dan toskan.Dalam periuk lain,rebus seafood hingga hampir masak dan toskan.Jangan buang air rebusan seafood ini.
2.Panaskan minyak zaitun,tumis bawang putih dan bawang besar sehingga kekuningan.Jangan sampai hangit.Masukkan 1 senduk air rebusan seafood.
3.Masukkan oregano,parsley dan chili flakes,lada hitam,cili padi, capsikum ,garam dan kiub pati ayam.
4.Masukkan spaghetti dan seafood.Rasakan masinnya....jika kurang masin tambahkan garam.Kacau hingga sekata.
5.Siap untuk dihidangkan.



bahan-bahan basah yang diperlukan

bahan-bahan kering

chili flakes

rebus udang  hingga hampir masak,toskan...airnya jangan dibuang

rebus spaghetti hingga lembut

toskan....


tumis bawang putih n bawang besar


masukkan air rebusan,oregano,parsley,chili flakes,lada hitam,cili padi,capsikum,garam dan pati ayam.Gaulkan bersama spaghetti...


taraaa....siap untuk dihidangkan


surprised birthday tuk  hubby...

Nota:
Spaghetti Aglio Olio ialah sejenis pasta tradisional Itali.Memang berminyak sikit tapi jangan risau,minyak zaitun ni bagus untuk kesihatan.


Jom Try Buat....

No comments: