Tuesday, 5 May 2015

SAMBAL LODEH KERING


Minggu lepas saya sempat menyediakan  Sambal Lodeh Kering untuk hidangan makan tengah hari...sejujurnya saya tak pernah merasa hidangan ini sebelum ni....ternyata ianya menambat selera kami sekeluarga..sampaikan hubby siap pesan lagi masukkan sebagai menu list untuk bulan posa nanti....cewaaahhh...menarik ni...sebabnya sebelum ni hubby kurang berminat dengan masakan jawa nih...walaupun sebelum ni dia pernah belajar di JB...saya pulak walaupun belajar di utara tanahair namun tekak saya ni boleh telan masakan yang pelbagai  nih....mungkin kerana semasa belajar saya pernah menyewa bersama beberapa rakan yang berasal dari Johor,Melaka,Kedah,Perlis dan beberapa buah negeri lagi...tu yang tekak pun boleh terima perlbagai jenis masakan ni.Ketika tu saya menyewa rumah teres dua tingkat seramai 13 orang student dengan kadar sewa RM 900 sebulan..walaupun tuan rumah dah pesan dok 9 orang jer...tapi kami belasah jerrr..untuk ringankan beban bayar sewa beb!Kalau hari minggu biasanya kami akan  bergilir masak masakan Kelantan cam Laksa Lemak,Nasi Kerabu...geng Johor pulak masak Soto n geng Melaka pulak akan masak Asam Pedas....so dari merekalah saya belajar memasak Asam Pedas dan Soto nih...berbalik kepada cerita Sambal Lodeh Kering ni....semasa BW saya singgah di dapurkakjee berkenan sangat dengan resipi ni...dan bila saya amati bahan-bahan serta cara penyediaannya saya dah dapat agak mesti sedap nih...dan ternyata gerak hati saya ni tepat....walaupun saya ni pure Kelantan tapi saya  sangat suka masak Soto,Lontong dan Laksa Johor....boleh dikatakan acap kali juga saya menyediakannya ...paling mendapat sambutan dari anak-anak pastinya Soto Ayam...manakala adik bongsu saya yang bekerja di Putrajaya pula akan minta saya sediakan Laksa Johor tiap kali pulang bercuti di kampung....pernah rakan sejawat saya semasa bertugas di SMKI,  menyatakan Laksa Johor yang saya sediakan semasa pot luck hampir sama dengan Laksa Johor yang dia makan semasa bertugas di Johor....terkejut gak saya, sebab saya sendiri tak pernah merasa Laksa Johor yang pure...yang saya buat ni cuma berdasarkan resipi dalam majalah saja.......oklah saya nak ucapkan berbanyak terima kasih pada Kakjee kerana telah menambahkan lagi koleksi resipi saya nih...izinkan saya share di sini pula bagi mereka yang nak mencuba masakan Jawa ni....



SAMBAL LODEH KERING

Sumber:dapurkakjee
Olahan :mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

2 paket
5 keping tauhu
5 batang cili merah
Secekak kacang buncis/kacang panjang-saya guna kacang panjang
Segengam cili kering
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
2 batang serai
2 inci lengkuas
1 inci halia
Udang,ayam,pedal secukupnya
2sdb gula merah-saya guna gula melaka
1 inci belacan
1/2 kg santan pekat-saya guna RM2 santan segera
2 keping asam geluguur
Serbuk perasa-saya tambah


Cara-cara:

1.Tauhu,tempe di potong dadu dan goreng separuh masak.Tumbuk halia,lengkuas dan serai hingga lumat.
2.Mayang bawang besar dan bawang putih.Hiris serong dan halus cili merah dan gunting serong cili kering.
3.Tumis bahan tumbuk hingga wangi.Masukkan bawang putih,bawang besar,cili kering dan cili merah.Goreng hingga bahan-bahan lembut sedikit.Masukkan ayam dan pedal yang di potong nipis.Goreng seketika.Kemudian masukkan belacan dan gula merah.
4.Setelah wangi,masukkan santan dan apabila mendidih masukkan udang dan kacang,apabila sayur layu masukkan tauhu dan tempe.
5.Rasakan garam,serbukperasa dan asam gelugur.Gaul hingga semua bahan telah bersatu.Angkat.



potong kecil ayam,hiris nipis pedal...saya tambah hati ayam

potong dadu tauhu dan tempe,goreng separuh masak

saya hanya buat separuh drp resipi di atas...cukup untuk makan thari dan mkn mlm

enak dimkan bersama nasi putih panas2...




Sedap dimakan bersama nasi impit,ketupat atau lemang,nasi putih atau ratah camtu je....




Jom Try Buat...
Post a Comment