Wednesday 30 December 2015

IKAN TENGGIRI MASAK LEMAK CILI API

Dah lama sangat tak pekena masak lemak cili api ni.....lagipun lauk ni bukan menu utama bagi kami orang Kelantan ni...tapi saya ni kira ok la..semua makan... jenis lauk pauk ataupun makanan yang bukan berasal dari Kelantan.Mungkin pengalaman saya semasa belajar kat USM dulu...tinggal kat rumah sewa yang mana penghuninya datang dari pelbagai negeri...Melaka,Negeri Sembilan,Johor,Kedah dan banyak lagilah....maklumlah dok ramai2 (13 orang )..ni kes nak jimat bayar sewa umah hihihi...so daripada merekalah kekadang saya belajar memasak..contohnya buat asam pedas melaka,soto dan banyak lagilah....bila hubby bawak pulang ikan tenggiri tu saya teringin nak buat masak lemak cili api....walaupun saya dah boleh agak bahan2 dan cara membuatnya tapi saya cari juga resipi ni kat blog....dalam banyak2 resipi tu saya berkenan resipi Ikan Tenggiri Masak Lemak Cili  Api kat blog Dari Dapur Maklong....tapi saya kurangkan penggunaan cili api...kesian pulak kat budak2 tu...walaupun sebenarnya lagi pedas lagi kaww...tapi saya terpaksa suaikan resipi ni mengikut citarasa penghuni rumah saya...walaupun begitu hasilnya memang sedap....anak2 saya  suka sangat ,makan nasi semuanya bertambah2....hubby pun dok puji sedap....ermm lepas ni bolehlah acap sikit masak lemak cili api ni dok....terima kasih pada aidahjune.blogspot atas perkongsian resipi yang superb nih....meh lihat resipinya..


IKAN TENGGIRI MASAK LEMAK CILI API
Sumber:Dari Dapur Maklong 
Olahan semula:MamaMia Kitchen


Bahan2:
1/2 kg ikan tenggiri-potong 3
1 genggam cili api merah-saya letak 3 biji cili siam *
2 biji cili merah*
1 inci kunyit hidup*
1 inci halia-saya skip*
5 ulas bawang merah*
3 batang serai dititik-saya letak 2 batang
1 mangkuk santan pekat-saya guna RM2 santan segera
1 mangkuk air
1 keping asam keping-saya letak 2 keping
Garam,ajinomoto
Gula-saya tambah
1 biji tomato dibelah 4-saya tambah
*Bahan yang perlu dikisar-jangan kisar terlampau halus yer....biar kasar2skit




Cara menyediakannya:

Potong ikan tenggiri,bersihkan dan tos.
Bahan2 yang perlu dikisar....kecuali tomato.
Masukkan bahan yang dikisar ke dalam periuk bersama semangkuk air...biarkan mendidih.
Bila mendidih masukkan ikan,serai,asam keping,garam,gula dan ajinomoto.
Bila ikan telah masak,masukkan santan dan buah tomato...kecilkan api dan biarkan santan mendidih sekejap.Sesuaikan rasa dan tutup api.
Sedia untuk dihidangkan.
Sedap dimakan dengan nasi panas2...




Jom Try Buat..

No comments: