Wednesday 16 December 2015

KUAY TEOW GORENG SEDAP

Kuay teow goreng salah satu makanan kegemaran kami sekeluarga..selalunya saya masak untuk sarapan pagi bila hari minggu...ataupun kekadang untuk makan malam...bila tekak dah tak lalu nak makan nasi, selalunya saya akan masak kuay teow goreng ataupun mi goreng saja.Kali ni masak lagi atas permintaan anak perempuan saya sebagai juadah berbuka puasanya...hihihi...lagi sehari baru habis posa gantinya....saya pasti setiap orang ada cara masing2 untuk menggoreng kuay teow ni....ikut keselesaan masing2 la kan....jadi kali ni saya nak kongsi kuay toew goreng stail saya...setiap kali goreng memang selalu licin...anak2 saya cukup suka kuay teow goreng ni..tambah2 kalau letak lauk banyak...sibuklah diorang duk kutip lauk tu....


KUAY TEOW GORENG SEDAP
Oleh:MamaMia Kitchen


Bahan2:
2 paket kuay teow-lalukan bawah air paip dan toskan
1/2 cawan isi ayam-hiris nipis
1/2 cawan isi kerang-optionl
10-15 ekor udang-buang kulit tinggalkan ekornya sahaja
10-15 fishball di belah dua
2 batang pokok sawi dipotong kecil
Tauge secukupnya
3 biji cili padi di potong kecik
5 uals bawang merah-dimayang
4 ulas bawang putih-dimayang
1 sdm cili kering kisar
3 sdm kicap pekat
4 sdm kicap cair-saya guna kipas manis cap Kipas Udang
4 sdm sos tiram
2 sdm sos cili
2 biji telur
Garam,gula secukupnya
Serbuk perasa-optional



Cara2 menyediakannya:


Sediakan bahan2 yang perlu dipotong terlebih dahulu
Lauk ni terpulang atas kegemaran masing2...cam nak letak daging ke atau fishcake..
Tumis bahan yang dimayang bersama cili kisar hingga layu dan wangi...
Kemudian masukkan isi ayam...masak hingga ayam 3/4 masak baru masukkan kerang,udang dan fishball..biarkan seketika..
Seterusnya masukkan semua sos,cili padi garam gula,serbuk perasa...gaul sebati sebelum pecahkan 2 biji telur....biarkan telur membeku seketika sebelum dikacau...
Akhir sekali masukkan kuay teow dan sayur-sayuran...gaul sebati...sesuaikan rasanya....segala sos boleh ditambah mengikut citarasa masing2...bila dah agak kering sedikit...tutup api.
Live dari kuali...
Erm..dap..dap..dapnyer...




Jom Try Buat...

No comments: