Tuesday 29 December 2015

KOLEH UBI BADAK

Agak lama jugak saya tidak menikmati Koleh Ubi Badak .Sebelum ni sepanjang saya bertugas di SMKI selalu jugak pekena kuih ni kat kantin sekolah....tapi bila saya dah berpindah ke sekolah baru ni memang tak pernah nampak kuih ni lagi.....kebetulan ayah saya yang suka bercucuk tanam ,memberikan saya beberapa ketul Ubi Badak untuk saya bawa pulang ke TM...selalu saya rebus jer....anak2 memang tak berapa suka sangat..sudahnya sayalah yang tukang perabisnyer....memandangkan stok ubi yang masih banyak lagi tu membuatkan saya intai beberapa blog yang ada menyediakan kuih yang berasaskan ubi badak ni...alhamdulillah...saya berkenan Kuih Koleh Ubi Badak ni kat dapur kakyah......setelah menyediakan bahan2nya maka terhasillah Koleh Ubi Badak ni...rasanya sangat sedap..cukup dengan lemak manisnya.....sekali rasa cam Kuih Bengkang pun ada....selalunya kalau nak buat Koleh Ubi Badak ni digalakkan guna ubi badak yang kaler purple..tapi saya gunakan yang kaler putih jer..nak kasi cantik letak la sikit pewarna purple...baru nampak berseri skit....ermmm bila dah olah jadi kuih cenggini barulah dapat sambutan....apapun terima kasih pada kakyah kerana telah berkongsi resipi yang sedap ni....jom lihat resipinya...


KOLEH UBI BADAK
Sumber:dari dapur kakyah.blogspot
Olahan semula:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:
500 gm ubi badak ungu-saya guna yang putih
500 ml santan (santan pekat campur air)
1 cawan gula
1 cawan tepung beras
1 biji telur
Sedikit garam
Pewarna purple-saya tambah


Cara-cara:
Loyang 6x6 dialas dengan plastik


Rupa ubi badak....
Potong ubi kecil2, cuci dan toskan ..Rebus ubi dengan sedikit garam sehingga empuk dan tinggal sedikit airnya.Lenyek ubi bersama saki baki air yang sedikit itu.
 Campur santan,gula,tepung beras dan telur dalam satu bekas dan gaul rata.Saya masukkan sedikit pewarna purple.
 Oleh sebab ubi yang saya lenyek tak berapa hancur...saya masukkan ke dalam blender bersama dengan campuran santan tadi dan blend sampai halus...
Masukkan ke dalam kuali dan kacau atas api yang perlahan sehingga pekat.
 Kacau hingga betul2 pekat dan ada letupan2 kecil...baru tutup api.
 Tuang ke dalam loyang yang telah dialas palstik.Sejukkan dalam peti sejuk selama 4 jam
 Sedia untuk dinikmati...
2 ketul koleh ni skali ngap jer...



Jom Try Buat


*Bagi yang tiada ubi badak boleh digantikan dengan lain ubi yang sesuai seperti ubi keledek ungu atau ubi keladi.
*Bagi saya kalau tambah 1/2 cawan lagi tepung beras baru sedang elok kepejalannya.
*Bagi yang tak suka manis, boleh kurangkan sukatan gula kepada 3/4 cawan sahaja.

No comments: