Friday 18 December 2015

SAMBAL SARDIN LIMAU KASTURI

Tatkala menjengah ke blog intai-intaidapurfha hati terpaut pada resipi Sambal Sardin Limau Kasturi...saya pasti semua orang padai masak sambal sardin ni ..tapi mengikut versi masing2 lah kan...begitu juga dengan saya...kalau masak sardin ni main campak2 je...kekadang rasa ok..kekadang tu tak ok..tapi anak2 saya dan hubby main bedal jer...kalau masak satu tin yang sederhana tu cukup untuk sekali makan jer...hubby merupakan penggemar tegar ikan sardin nih....tu pasal tiap kali nak beli barang dapur dia akan pastikan stok ikan sardin ni wajib ada....kalau tak masak sambal selalunya buat sandwich...ataupun inti karipap....saya cukup suka makan karipap inti sardin ni...berbalik pada resipi Sambal Sardin Limau Kasturi ni bila saya baca penerangan yang diberi rasa cam best jer...lagipun tak pernah lagi letak limau kasturi dalam sambal sardin ni...ermm musti coba ni...first time saya masak tuk makan tengahari, hubby cakap sedap sangat...memang betulpun sedap sebab rasa limau kasturi tu serta aromanya memang membuka selera kami sekeluarga....terima kasih bebanyak pada FHA kerana berkongsi resipi ni...walaupun simpla tapi sedap sangat...pasni kalau nak masak sambal sardin pasti guna resipi ni dahhh....jom semak resipinya


SAMBAL SARDIN LIMAU KASTURI
Sumber:intai-intaidapurfha
Olahan rasa:MamaMia Kitchen


Bahan2:

Bahan A:
Sedikit minyak untuk menumis
2 ulas bawang putih dihiris nipis
2 ulas bawang merah dihiris nipis


Bahan B:
15 biji cili kering-blend halus
1 tin ikan sardin saiz sederhana (Guna Ayam Brand lagi sedap)
3 biji limau kasturi dibelah 2 dan buang biji
1 labu bawang besar dihiris tebal
6 biji cili padi-saya letak 3 biji je
Garam
Gula,serbuk perasa-saya tambah


Cara-cara;

1.Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan A hingga keperangan.
2.Masukkan cili kisar,biarkan ia mendidih seketika.
3.Masukkan sardin bersama sos tomato (sedikit sahaja)-saya masukkan semuanya,belahan limau kasturi (tak perlu perah jusnya),bawang besar,cili padi ,garam gula dan serbuk perasa.
4.Masak sehingga mendidih.Kecilkan api sedikit,,biarkan sambal sedikit kering dan terbit minyaknya.Tutup api.








Jom Try Buat...

No comments: