Wednesday 2 December 2015

UDANG BLACKPEPPER

Bila tengok udang kat freezer ni otak ligat dok fikir nak masak apa...nak buat Sambal Udang dah jemu...gulai ngan nenas pun dah puas makannya....maka saya terus bertanyakan pada en.google ....akhirnya terjumpa resipi Udang Blackpepper ni kat blog Dapurku Sayang....bila saya amati bahan2 dan cara membuatnya yang sangat mudah ...terus decide nak masak lauk ni tuk makan thari nanti...alhamdulillah memang sedap Udang Blackpepper ni...hubby dan anak2 ratah camtu jer..hubby siap bagi cadangan ...suruh masak sotong pulak camni....kiranya Udang Blackpepper ni dah masuk list lauk pauk pilihan kami sekeluarga ..terima kasih bebanyak la pada Dayang Jack kerana berkongsi resipi yang sedap dan mudah pulak cara membuatnya...meh lihat resipinya....


UDANG BLACKPEPPER
Sumber:Dapurku Sayang
Olahan rasa:MamaMia Kitchen

 Bahan-bahan:
1/2 kg udang segar dibersihkan
2 ulas bawang putih dicincang
1/2 cm halia dihiris
1 labu bawang besar dimayang
1-2 sk serbuk lada hitam
1-2 sb kicap pekat
1 sb sos tiram
2 sb kicap manis
1 sdm sos cili
Sedikit hirisan daun ketumbar
4-5 biji cili padi diketuk
1 sb madu + 50 ml air (lebih kurang 1/4 cawan) +1 sb jus lemon (saya guna jus limau nipis) dibancuhkan
Sedikit garam-saya tambah
Sedikit gula-saya tambah
Sedikit serbuk perasa -saya tambah



Cara menyediakannya:
1.Gaulkan udang bersama lada hitam dan kicap pekat.Perapkan selama 30 minit.
2.Panaskan sedikit minyak didalam kuali.Tumis bawang putih dan halia hingga perang.Masukkan bawang besar dan sos tiram.Kacau hingga sebati.
3.Masukkan udang,kicap manis,cili padi,sos cili dan daun ketumbar.Gaulkan supaya sebati.
4.Setelah udang 1/2 masak,tuangkan madu tadi.Kacau hingga masak.Boleh tambah garam jika perlu.





Jom Try  Buat..

No comments: