Friday 17 April 2015

RAINBOW CAKE



 Ok, ni cerita tahun lepas sebenarnya...sempena birthday anak lelaki saya yang ke dua saya telah menyediakan sebiji kek warna-warni nih atas permintaannya...siap nk letak gambar Ben Ten lagi.....resipinya dah lama saya simpan cuma tak de keberanian jerrr....so bila anak lelaki saya mintak saya buatkan kek ni sayapun memberanikan diri untuk mencubanya....buatnya tak de lah susah sangat ...cuma perlukan sedikit kesabaran untuk menyiapkannya sehingga selesai.Kek ni perlu dibakar satu persatu...kiranya kena bakar 6 keping lah selama beberapa minit.Resipi ni saya ambil dalam blog Kakzu Semanis Gula....yang menurutnya diambil dari blog Mat Gebu... Manakala cara untuk buat tampalan edible tu saya jenguk kat blog Kakzu.....Kek ni memang sesuai sangatlah kalau nak celebrate majlis cam birthday ni....bila dipotong jerrr ramai tetamu yang berkenan terutamanya budak-budaklahh...apapun terima kasih kepada KakZu dan Mat Gebu atas perkongsian kek yang sangat menawan nih....jom semak resipinya



RAINBOW CAKE
Sumber:Kakzu Semanis Gula,Mat Gebu
Olahan rasa:mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

300 gm butter
1sdt gliserin-pelembab kek
200 gm gula castor
5 biji telur
1 sdt ovelette
1 sdt esen vanila
280 gm tepung super fine-ayak
1 sdt double action baking powder-ayak
20 ml susu segar


Cara-cara:

1.Putar butter dan gliserin hingga kembang dan gebu-putar agak lama juga sebab tak de kandungan gula di dalamnya.
2.Bila butter dah betul2 kembang masukkan tepung bercampur baking powder.Putar sekejap jer.
3.Dalam bekas lain putar telur, gula dan ovelette hingga kembang dan gebu,putih serta likat pekat.
4.Satukan bahan butter dan adunan telur.Putar sebati tetapi jangan lama sangat.Masukkan esen vanilla dan susu segar.
5.Bahagikan adunan kepada 6 bahagian dan warnakan setiap satu kaler yang berlainan-jenis kaler ialah cecair (ungu,biru,hijau tua,oren,kuning dan merah)
6.Bakar satu lapisan selama 15 minit setiap satu bergantung kepada kepanasan oven masing-masing.Bakar sehingga habis 6 kaler.



Topping

500 gm creamcheese
250 gm butter anchor
250 gm gula icing-ayak

Putar hingga adunan bersatu dan lembut.Bolehlah disapukan pada kek.Hias mengikut kreativiti anda.

6 kaler yang berbeza...saya bakar selama 20 minit suhu 150 darjah celcius ....



sapukan setiap lapisan dengan topping...



hias ikut kreativiti masing-masing..


tak sempat nak posing dalam pinggan cantik....ramai yang tak sabar nak ngapppp

satu kepuasan  yang tak terhingga dapat menyediakan sendiri kek hari jadi untuk anak-anak.....



Jom Try Buat....

No comments: