Monday, 13 April 2015

SOMTAM



Petang semalam hubby membawa balik sebiji buah betik dari tempat kerjanya...hasil dari pelajar kelas pertanian....sayapun berkira-kira nak masak apa.Hubby cuma minta celurkan saja untuk dimakan bersama nasi ..dan dicicah dengan budu...memandangkan masih banyak lagi buah betik ni maka datang idea secara tiba-tiba nak buat somtam...petang tu gak minta hubby pergi ke kedai carikan udang kering dan kangkung...bahan-bahan lain semuanya dah ada...so petang tu bermulalah acara menyediakan somtam ni....buatnya kejap jer kalau bahan semua dah ada...resipi somtam ni  saya buat ikut gerak hati jerr....agak2 jer bahannya sebab selalunya kalau saya beli somtam.. saya selalu beli kat Pasar Borong Wakaf Che Yeh....saya akan perhatikan bahan-bahan yang diletakkannya.. sebab lain kali kalau nak buat sendiri senang jerkan..tak perlu nak tanya encik google.....hasilnya memang sebijik macam yang saya beli kat kedai tu...hehehe....... so petang tu saya dan hubby ratah somtam ni sampai terkeluar air mata...pedass sebab saya guna cili padi thai..... berdesing telinga...... ...jom semak resipinya...


SOMTAM
Sumber:mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

1/2 biji betik muda yang matang-disagat
2 ulas bawang putih
2 biji cili padi-kalau suka pedas boleh tambah lagi
2 biji tomato-hiris nipis
5 biji mangga muda-disagat
2 sudu makan udang kering/udang geragau
1/2 batang karot-disagat
1 cm belacan
1/4 cawan kacang tanah-goreng tanpa minyak dan tumbuk kasar
2 batang kangkung
Sos ikan secukup rasa
Garam,gula
2 potong nenas-hiris memanjang-saya tak letak sebab tak de stok
5 biji limau kasturi-ambil jus (kalau tak de stok buah mangga tau)


Cara-cara:
1.Sagat buah betik,mangga dan karot.
2.Tumbuk bawang putih,cili padi,belacan dan udang kering.
3.Masukkkan buah betik,buah mangga,karot dan tomato.
4.Masukkan garam,gula,sos ikan.Gaul sebati.Bila dah cukup rasanya masam,masin dan manis kira ok la tu..
5.Hidangkan bersama kacang tanah dan kangkung segar...ermmmm best nyerrr.




 
kalau takde lesung kayu... boleh tumbuk dalam lesung batu jer...pastu gaul dalam mangkuk ...



sagat betik secara memanjang...


sagat karot dan mangga juga secara memanjang


tumbuk dalam lesung kayu....rasanya lagi kawwww....



tabur kacang tanah...ermmm  bestnyerrr







Jom Try Buat....
Post a Comment