Wednesday 11 March 2015

APAM BERAS

Assalamualaikum wbt....salam sejahtera buat semua teman,hari ni saya nak kongsikan resipi apam beras. Sebenarnya saya buat kuih ni semasa cuti  CNY baru-baru ni...Sebelum ni dah banyak kali saya mencuba resipi apam ini  daripada beberapa blog masakan...dan hasilnya tidak mengecewakan.Namun resipi kali ini saya ambil daripada seorang rakan sekerja yang telah membawa apam ni semasa kami mengadakan pot luck... bila saya makan rasanya menepati citarasa saya...manisnya sedang elok dan sangat gebuuuu.... Jom semak resipinya..


APAM BERAS

Bahan-bahan:

1 paket kecil tepung beras(500gm)

1 cawan gula pasir

1 cawan tapai beras

3 cawan air

2 sudu makan Eno (warna biru)

Pewarna biru,kuning,merah-optional


Cara-cara:

1.Blend semua bahan kecuali Eno.Perap selama 5 jam.

2.Bahagikan adunan kepada beberapa warna yang dikehendaki.

3.Bila hendak kukus baru masukkan Eno,kacau rata dan kukus selama 10 minit dengan api besar.

Cara buat tapai beras:

1 cawan nasi sejuk

1/4 biji ragi-dihancurkan

Gaulkan kedua-dua bahan tersebut di dalam bekas yang kedap udara,biarkan selama 2 malam baru boleh digunakan. 

 

No comments: