Sunday 22 March 2015

DAGING GORENG KUNYIT

 

 

Anak-anak saya gemarkan daging goreng kunyit saja setiap kali saya beli daging....kalau sekilo tu cukup la untuk 2 kali makan...tengahari dan makan malam.Saya sendiripun sebenarnya suka masak ringkas macam ni jer...sebab tak muak.Tapi kalau buat nasi minyak atau nasi berperisa saya suka masak kerutup ...tambah2 bila dimasak pada sebelah malam dan dimakan keesokan harinya ...memang menjilat jari...sebab "awah" kerutup tu dah sebati dengan daging... tapi ini cara saya la..... resipi daging goreng kunyit ni adalah hasil pemerhatian saya bila tengok mak masak main campak-campak jer...tapi tetap sedap....

 

DAGING GORENG KUNYIT

 

 

Bahan-bahan:

1kg daging lembu segar

1 sdm garam

1 ketul kunyit hidup

1 labu bawang besar-potong bulat

2 biji cili merah-potong nipis

5 biji cili api hijau-potong serong

3 sdm kicap manis

Serbuk perasa

Minyak masak secukupnya

Cara-cara;

1.Potong nipis daging, cuci dan toskan,tumbuk kunyit bersama garam hingga sebati dan gaulkan bersama daging dan perap selama 20 minit.

2.Masukkan daging dalam kuali dan masak hingga air daging hampir kering,masukkan sedikit minyak lebih kurang 1/2 cawan.

3.Kacau sebati lebih kurang 5 minit.Masukkan bawang besar,cili merah,cili padi.Masak hingga bawang dan cili layu .

4.Akhir sekali masukkan kicap manis dan serbuk perasa.Sesuaikan rasa jika tidak masin boleh tambahkan garam.Sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat.

 

 

Nota:

Penggunaan kunyit hidup dapat menyedapkan lagi masakan anda.

Cara untuk buat stok garam kunyit:Kunyit hidup dihiris nipis,masukkan dalam blender bersama garam halus secukupnya dan sedikit air.Blend hingga hancur,simpan dalam bekas tertutup.Tidak perlu simpan dalam peti ais.Senangkan....

Jom try buat...

 

 

 

 


No comments: