Tuesday 17 March 2015

TEPUNG PELITA

Sudah banyak kali saya cuba membuat tepung pelita dalam pelbagai versi tetapi sering kali bahagian bawahnya terlalu lembik....sampaikan saya dah serik untuk membuatnya untuk kesekian kalinya.Namun resipi yang kawan saya bagi ni membuatkan keinginan untuk mencubanya "kembali terjalin" huhuhu..... kerana menurutnya resipi ini memang amat elok teksturnya...tambahan pula kuih ini memang menjadi kegemaran anak-anak saya,so saya mestilah pandai buat kuih niii...takkan asyik nak beli memanjang kannn...setelah saya mencubanya  alhamdulillah memang menjadi dengan elok sekali... jutaan terima kasih pada Puan Hasnah Mohamad kerana sudi memberikan resipi tepung pelita ni...mari kita lihat bahan-bahannya..

Tepung Pelita

 

Bahan-bahan (lapisan bawah)

2 cawan tepung beras

4 cawan air 

3 cawan air daun pandan

1 1/2 cawan gula pasir- atau ikut tahap kemanisan yang dikehendaki

1sk air kapur

Pewarna hijau

Bahan-bahan (lapisan atas)

4 cawan santan

3/4 cawan tepung beras

1 sk garam

 

 

Cara-cara:

1.Tepung beras,gula, air, air daun pandan dan air kapur dibancuh sebati.

2.Masakkan tepung ,kacau hingga pekat dan berkilat menggunakan api yang sederhana.Masukkan dalam acuan.

3.Satukan santan,tepung beras dan garam.Kacau hingga sebati dan masak sehingga pekat.

4.Angkat santan dan tuang ke atas tepung yang dalam acuan tadi.Sejukkan.

 

Menghasilkan lebih kurang 30 bekas kecil..

 

Enak dimakansejuk...ermmmm yummyy

 

 

Jom try buat..

 


No comments: